top of page

Meer weten?

LEZINGEN

Regelmatig kan je mij vinden als organisator of spreker bij verschillende lezingen. Neem contact op voor meer info.

team-of-teenage-gamers-plays-in-a-multiplayer-vide-2021-08-28-01-22-12-utc.jpg

AUTISME EN GAMEN

We bekijken de mogelijke impact van gamen op mensen met autisme. Zijn mensen met autisme vatbaarder voor gameverslaving? Geeft gamen een hoger risico op sociaal isolement of is het voor sommigen met autisme net de toegang tot sociaal contact? Is gamen geschikt als leermiddel of als ontspanning?

Girl Eating a Meal

EETPROBLEMEN

Wat is de relatie tussen autisme en eetproblemen? Hoe kun je die problemen voorkomen en hoe ga je ermee om? Hoe breng je variatie in de voeding?

Students in the auditorium

AUTISME IN DE KLAS

Middelbare schooltijd. Voor jongeren met ASS kan dit een hele moeilijke tijd zijn. Ook als leerkracht is het een hele opgave om een jongere met ASS in je klas te hebben. In deze vorming wordt autisme toegelicht met speciale aandacht voor de extra problematieken die de middelbare schooltijd met zich meebrengt.

amohele_banner2.png

AUTISME

Wat is autisme en welke impact heeft het op je leven als je zelf, je (klein)kind of je partner de diagnose krijgt? Vele vragen, vele onduidelijkheden terwijl net duidelijkheid een sleutel tot leefbaarheid is.

Holding Hands

AUTISME EN RELATIES

Vriendschappen en partnerrelaties: waar liggen de gelijkenissen en de verschillen? Hoe ervaren mensen met autisme dit? Hoe ervaar je dit als partner, vriend, ...? Het aangaan en onderhouden van (vriendschaps) relaties gaat voor mensen met autisme niet steeds vanzelf. 

E-Cig

 VERSLAVING

Zijn mensen met autisme vatbaarder voor verslaving? Wat verstaan we onder verslaving? Wat kan de omgeving (preventief) doen? Hoe gaan mensen met autisme zelf om met hun verslaving(en)?

Teacher and Young Student

BASISONDERWIJS

Kinderen met autisme in de klas. Het is geen uitzondering meer en elk kind is anders in zijn ‘anders zijn’. Daarbij komen nog alle andere kinderen met zorgnoden en je hebt als leerkracht meteen meer dan je handen vol. Met deze vorming worden de belangrijkste aandachtspunten bij het omgaan met kinderen met autisme nog eens op een rijtje gezet en dit zowel voor de beginnende als gevorderde leerkracht.

Friends in Staduim

AUTISME EN RELATIES

Gevoelens, liefde, angsten, feesten, eenzaamheid, kinderen, agressie, begrip, aanraking,… De lijst van verlangens en verschillen is eindeloos. Wat is gelukkig zijn? Hoe hou je het vol? Wanneer kies je voor jezelf? Communicatie is belangrijk, maar hoe begin je daar aan als je moe bent?

Cyclists

SPECIFIEKE INTERESSE

Waarom zien we bij mensen met autisme specifieke interesses? Zijn specifieke interesses een belemmering of een troef? Aan de hand van concrete voorbeelden denken we samen na over de betekenis hiervan, hoe we ermee omgaan en wat we eventueel willen veranderen. 

Amohele-lifecoaching.png

ZEGGEN OF ZWIJGEN

Autisme is steeds minder een taboe. Toch vinden velen het moeilijk om te praten over hun autisme. Met wie deel je deze informatie en wat zijn de consequenties ervan

Family Walking

AUTISME IN HET GEZIN

Wat betekent het als autisme de rode draad is doorheen je leven en dus ook je gezinsleven? Welke invloed heeft dit op relaties binnen je gezin, je familie, je vrienden, je buren, je collega's, de school van je kinderen, ouders van vriendjes en klasgenoten van je kinderen, ...? Welke hulpmiddelen kunnen een meerwaarde zijn? Hoe kun je in jouw omgeving begrip rond autisme creëren? 

dreamstime_xxl_92940265_edited.jpg

AUTISME EN ANGST

Hoe komt het dat sommige mensen met autisme dikwijls angsten hebben? Hoe ervaren mensen met autisme de emotie angst? Hoe gaan ze er zelf mee om? Wat hebben ze nodig van de omgeving om hun evenwicht terug te vinden?

bottom of page