Lezingen

Regelmatig kan je mij vinden als organisator of spreker bij verschillende lezingen. Alle info vind je hieronder.


Contact


Lezingen



Autisme en gamen

We bekijken de mogelijke impact van gamen op mensen met autisme. Zijn mensen met autisme vatbaarder voor gameverslaving? Geeft gamen een hoger risico op sociaal isolement of is het voor sommigen met autisme net de toegang tot sociaal contact? Is gamen geschikt als leermiddel of als ontspanning? Carl vertelt over zijn ervaringen. Na de getuigenis van Carl is er tijd voorzien voor vragen en het uitwisselen van ervaringen en ideeën.

  •  25 november 2021
  •  20:00 - 22:30
  •  Zaal Emino, Verhoevenlei 50, 2930 Brasschaat, 049 56 05 85
  •  Carl Billen
  •  Stuur Kris een e-mail


Autisme en relaties

Vriendschappen en partnerrelaties: waar liggen de gelijkenissen en de verschillen? Hoe ervaren mensen met autisme dit? Hoe ervaar je dit als partner, vriend, ...? Het aangaan en onderhouden van (vriendschaps)relaties gaat voor mensen met autisme niet steeds vanzelf. Chris is een 56-jarige vrouw met autisme. Zij is ook mama van een volwassen zoon met autisme. Chris is een echte ervaringsdeskundige die graag haar ervaringen met anderen deelt. Er is tijdens deze avond ook tijd voorzien voor vragen en ervaringsuitwisseling.

  •  28 oktober 2021


Autisme en eetproblemen

Wat is de relatie tussen autisme en eetproblemen? Hoe kun je die problemen voorkomen en hoe ga je ermee om? Hoe breng je variatie in de voeding? Kris De Groot werkt als auticoach en is persoonlijk betrokken bij autisme als ouder en partner. Na de lezing van Kris is er tijd voorzien voor vragen en ervaringsuitwisseling.

  •  30 september 2021


Specifieke interesses: belemmering of troef

Waarom zien we bij mensen met autisme specifieke interesses? Aan de hand van concrete voorbeelden denken we samen na over de betekenis hiervan, hoe we ermee omgaan en wat we eventueel willen veranderen. Tijdens deze avond maakt Joris een "reis" doorheen zijn specifieke interesses als kind, tiener en jongvolwassene. Hoe hebben ze hem veranderd, waarom stopt een specifieke interesse, hoe ontstaat er een nieuwe en welke kansen hebben ze hem gegeven? Joris is 35 jaar en kreeg zijn diagnose van autisme op de leeftijd van 17 jaar. Toen hij 20 was, wou hij graag andere mensen met autisme ontmoeten. Zo ontdekte hij VVA en richtte hij mee een zelfhulpgroep op voor en door mensen met autisme (PASS - Mortsel). Ondertussen heeft hij via VVA al verschillende getuigenissen gedaan en ook enkele artikels geschreven. Joris werkt bij de Vlaamse overheid, speelt piano en ontdekt graag per fiets de wereld. Na de getuigenis van Joris is er tijd voorzien voor vragen en ervaringsuitwisseling.

  •  4 juni 2020


Autisme en verslaving

Zijn mensen met autisme vatbaarder voor verslaving? Wat verstaan we onder verslaving? Wat kan de omgeving (preventief) doen? Hoe gaan mensen met autisme zelf om met hun verslaving(en)? Een ervaringsdeskundige getuigt over zijn ervaringen. Na de korte getuigenis is er veel tijd voorzien om hierover onder begeleiding van Stinne in gesprek te gaan en ervaringen uit te wisselen.

  •  7 mei 2020


Autisme in het gezin

Wat betekent het als autisme de rode draad is doorheen je leven en dus ook je gezinsleven? Welke invloed heeft dit op relaties binnen je gezin, je familie, je vrienden, je buren, je collega's, de school van je kinderen, ouders van vriendjes en klasgenoten van je kinderen, ...? Welke hulpmiddelen kunnen een meerwaarde zijn? Hoe kun je in jouw omgeving begrip rond autisme creëren? Bart en An hebben een zoon van 9 en een dochter van 7 jaar oud. Alle vier zijn zij mensen bij wie er uiterlijk geen beperking aanwezig lijkt te zijn tot ... er teveel externe prikkels zijn of de druk te hoog wordt. In 2014 kreeg An de diagnose autisme en OCD. Het was voor haar een opluchting om eindelijk wat tools in handen te krijgen om om te gaan met de complexe wereld waarin wij leven. In de jaren die daarop volgden, kregen ook de kinderen de diagnose autisme. Ook bij Bart is er een vermoeden van autisme, hij staat momenteel op een wachtlijst voor een testing naar autisme. Sinds de diagnoses is er veel veranderd in hun gezin. Een andere job, kinderen naar een andere school, veranderende vriendschappen, andere hobby's, ... In deze zoektocht werden en worden zij ondersteund door externe hulpverlening. Misschien is het wel dankzij de diagnose en de grote waaier aan hulp dat het hen lukt om deel te nemen aan onze complexe samenleving, weliswaar op hun manier. Na de getuigenis van An en Bart is er tijd voorzien voor vragen en ervaringsuitwisseling.

  •  5 maart 2020


Autisme in mijn klas (secundair onderwijs)

Middelbare schooltijd. Voor jongeren met ASS kan dit een hele moeilijke tijd zijn. Ook als leerkracht is het een hele opgave om een jongere met ASS in je klas te hebben. In deze vorming wordt autisme toegelicht met speciale aandacht voor de extra problematieken die de middelbare schooltijd met zich meebrengt.
Er is ruim tijd voorzien voor vragen en bespreking van eigen casussen. Deze casussen dienen wel op voorhand bezorgd te worden aan de spreker, dit om de tijd optimaal te kunnen benutten. Na inschrijving kun je je casus doormailen naar kris.

  •  12 februari 2020


Autisme in mijn klas (basisonderwijs)

Kinderen met autisme in de klas. Het is geen uitzondering meer en elk kind is anders in zijn ‘anders zijn’. Daarbij komen nog alle andere kinderen met zorgnoden en je hebt als leerkracht meteen meer dan je handen vol. Met deze vorming worden de belangrijkste aandachtspunten bij het omgaan met kinderen met autisme nog eens op een rijtje gezet en dit zowel voor de beginnende als gevorderde leerkracht.
Er is een ruime mogelijkheid om vragen te stellen en eigen casussen te bespreken. Deze casussen dienen wel op voorhand bezorgd te worden aan de spreker, dit om de tijd optimaal te kunnen benutten. Na inschrijving kun je je casus doormailen naar kris.

  •  29 januari 2020


Zeggen of zwijgen

Autisme is steeds minder een taboe. Toch vinden velen het moeilijk om te praten over hun autisme. Met wie deel je deze informatie en wat zijn de consequenties ervan? Johan is 50 jaar en heeft twee studerende kinderen. Hij werkt als systeemingenieur bij Sogeti en woont met zijn drie katten in Eppegem. In zijn vrije tijd begeleidt hij mensen met autisme en is hij een mensenrechtenactivist voor Amnesty International. Els is een 50-jarige vrouw met autisme, die haar diagnose kreeg in 2015. Els is gehuwd en heeft twee kinderen. Ze is blij met hoe haar leven liep en loopt, ondanks de rem die autisme er regelmatig op zet. Na de getuigenissen van Johan en Els is er ruim tijd voor vragen en ervaringsuitwisseling.

  •  6 juni 2019


Autisme

Wat is autisme en welke impact heeft het op je leven als je zelf, je (klein)kind of je partner de diagnose krijgt? Vele vragen, vele onduidelijkheden terwijl net duidelijkheid een sleutel tot leefbaarheid is. Kris De Groot is mama, partner, auticoach en regioverantwoordelijke bij de Vlaamse Vereniging Autisme. Kris richt zich tijdens deze lezing niet op de combinatie autisme en mentale handicap, maar deelt met haar publiek een stuk theorie en eigen ervaringen. Na afloop is er nog tijd en ruimte voor vragen.

  •  5 juni 2019


Inspiratieavond Mindful Parenting

Kom kennis maken met Mindful Parenting. We staan stil bij hoe je bewust kan opvoeden met minder stress. Deze avond is geschikt voor alle ouders en we hebben specifiek aandacht voor kinderen met hooggevoeligheid en autisme.

  •  16 mei 2019


Autisme en relaties

Hoe ervaren mensen met autisme relaties? Hoe ervaar je dit als partner, vriend, ...? Veerle is een 51-jarige vrouw met asperger. Zij heeft reeds 9 jaar een diagnose. Veerle geeft graag lezingen waarin zij wat meer uitleg geeft over autisme en over hoe zij zelf tracht hier het beste mee om te gaan. Veerle heeft haar diagnose volledig aanvaard en probeert er het beste van te maken, ondanks haar grote vermoeidheid soms. Veerle heeft de laatste jaren al heel wat kennis opgedaan over ASS en heel wat ervaring gekregen in het geven van lezingen. Magda is de vrouw van Veerle. Na een relatie van 16 jaar zijn ze in juni 2018 getrouwd. Magda vertelt haar verhaal als partner van een persoon met autisme. Vóór de diagnose van Veerle verliep hun relatie soms heel moeilijk. Na de diagnose, toen het eindelijk duidelijk was waarom zij elkaar soms gewoon niet begrepen, verliep alles steeds vlotter en vlotter. Veerle en Magda zijn heel open en eerlijk tegenover elkaar. En dat maakt hun relatie heel waardevol. Ze hebben dezelfde humor, luisteren écht naar elkaar en proberen steeds elkaar écht te begrijpen. Hoe zij hun relatie aanpakken werkt (voor hen)! En die ervaring willen zij graag delen met anderen. Er is ook ruim tijd voorzien voor vragen en ervaringsuitwisseling.

  •  25 april 2019


Autisme en verslaving

Zijn mensen met autisme vatbaarder voor verslaving? Wat verstaan we onder verslaving? Wat kan de omgeving (preventief) doen? Is er een specifieke aanpak voor mensen met autisme en verslaving? Hoe gaan mensen met autisme zelf om met hun verslaving(en)? Jan is een persoon met autisme en een blijvende verslavingsgevoeligheid. In het verleden was Jan jaren verslaafd aan drank en medicatie, dat is nu 34 jaar geleden. Sinds een 15-tal jaar weet Jan dat hij autisme heeft. Als ervaringsdeskundige op beide vlakken heeft hij dus heel wat te vertellen over het thema. Na de getuigenis van Jan is er tijd voorzien voor vragen en ervaringsuitwisseling.

  •  28 februari 2019


Autisme en angst

Hoe komt het dat sommige mensen met autisme dikwijls angsten hebben? Hoe ervaren mensen met autisme de emotie angst? Hoe gaan ze er zelf mee om? Wat hebben ze nodig van de omgeving om hun evenwicht terug te vinden? Kris werkt als auticoach en is persoonlijk betrokken bij autisme als ouder en partner. Chris is een 53-jarige vrouw met autisme. Zij is ook mama van een volwassen zoon met autisme. Chris is een echte ervaringsdeskundige die graag haar ervaringen met anderen deelt. Na de inleiding van Kris en Chris is er ruim tijd voorzien voor vragen en uitwisseling van ervaringen en ideeën.

  •  13 februari 2019


Ondersteunen van leerlingen met autisme in het secundair onderwijs

Gemiddeld geeft u per schooljaar les aan 10 jongeren met autisme. Zij zijn allemaal anders qua persoonlijkheid, achtergrond en ook qua type autisme. Daarbij komt nog dat ook al uw andere leerlingen unieke exemplaren zijn. Hoe geeft u iedereen de beste zorg en zorgt u ook nog voor uzelf? Theorie, tips en uitwisseling van ervaringen komen allemaal aan bod.

  •  14 november 2018


Een partner met autisme

Gevoelens, liefde, angsten, feesten, eenzaamheid, kinderen, agressie, begrip, aanraking,… De lijst van verlangens en verschillen is eindeloos. Wat is gelukkig zijn? Hoe hou je het vol? Wanneer kies je voor jezelf? Communicatie is belangrijk, maar hoe begin je daar aan als je moe bent?
Dit zijn enkele van de vele vragen die we aan bod laten komen.
Ben je een partner met autisme of heb je een partner met autisme dan ben je van harte welkom ! De avond is interactief voor de mensen die willen praten. Voor mensen die enkel willen luisteren hebben we het volste respect.

  •  25 oktober 2018